-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Tuesday, July 10, 2012

Jadi Nenek di Usia 23 tahun

Romania - Seorang wanita gipsi bernama Rifca Stanescu telah menjadi nenek yang termuda di dunia - ketika hanya berumur 23 tahun. Dilahirkan pada tahun 1985, Rifca mencabar kehendak keluarganya dan melarikan diri dengan penjual barang kemas, Ionel Stanescu ketika dia berumur 11 tahun dan lelaki itu berumur 13 tahun. Setahun selepas mereka berkahwin, Rifca jatuh hamil dan melahirkan Maria.




Jodohnya telah dirancang dengan budak lelaki dari keluarga lain namun cinta membuatnya ingin bersama dengan Ionel. Dalam budaya gipsi, keperawanan amat berharga dan wanita dikahwinkan pada usia muda supaya suami boleh memastikan isteri mereka perawan (yang memberi kesan pada mas kahwin). Kehilangan keperawanan bermaksud perjanjian kahwin dibatalkan.


"Ayah pernah menyerang suami saya dengan pisau. Beliau mahu suami saya membayar 500,000 Lei sebagai pampasan. Malah keluarga saya membawa saya pulang tetapi selepas tiga hari, saya melarikan diri sekali lagi untuk kembali ke pangkuan suami," Kata Rifca. Selepas kelahiran Maria, keluarga Ionel membayar bapa Rifca mas kahwin dan semuanya telah diselesaikan dengan baik. Maria membuat keputusan untuk mengikut jejak langkah Rifca dan berkahwin. Dalam tempoh enam bulan, dia telah hamil dan melahirkan Ion. Rifca tidak menghalang kehendak anaknya dan memberitahu bagaimana dalam masyarakat gipsi Romania ia adalah perkara biasa bagi pasangan berkahwin muda.

Entri lain yang menarik

0 comments:

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain