-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Tuesday, November 6, 2012

Info - 10 negara yang anda mungkin tak Tahu


10. Vanuatu



Vanuatu, 90% isi rumah rakyat Vanuatu bergantung pada hasil laut seperti ikan dan 80% penduduknya tinggal di kampung-kampung di luar bandar yang terpencil. Menyelam skuba adalah tarikan pelancongan yang sangat popular di sini. Tsunami adalah perkara biasa di Vanuatu dan gempa bumi mempunyai kesan negatif ke atas ekonomi negara.






9. Nauru



Nauru, bekas jajahan Empayar Jerman yang dikenali juga sebagai Pleasant Island of the South Pacific. Orang-orang Nauru mengumpul air hujan semasa monsun hujan antara November dan Februari kerana bekalan air tawar semula jadi mereka yang sangat terhad. Sukan yang paling popular di negara ini adalah bola sepak mengikut peraturan Australia dan mereka juga mempunyai Liga bola sepak dengan tujuh pasukan.







8. Tuvalu



Tuvalu adalah negara raja berperlembagaan dengan Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara. Mereka tidak perlu mengawal angkatan tentera dan tidak membelanjakan wang pada aspek pertahanan negara mereka. Tuvalu adalah negara ke-4 terkecil di dunia. Penduduk pertama negara ini adalah orang Polinesia.






7. Comoros



Comoros adalah negara kepulauan Afrika di Lautan Hindi antara Mozambique dan Madagascar. Pulau itu adalah sebuah koloni Perancis lama dan hari ini terdapat kira-kira 300,000 Comorians tinggal di Perancis. 98% daripada penduduk negara ini beragama Islam.






6. Guernsey



Guernsey adalah di bawah tanggungjawab United Kingdom tetapi ia tidak dimasukkan sebagai sebahagian daripada UK serta Kesatuan Eropah. Guernsey terletak di Selat Inglés di pantai Normandy. Negara ini sedang berbincangdan berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan penuh daripada British.






5. Isle of Man



Isle of Man, juga dikenali sebagai Mann, adalah pemerintahan sendiri yang bergantung pada British dengan lokasi yang terletak di Laut Ireland antara pulau-pulau Great Britain dan Ireland. Mereka bukan sebahagian daripada Kesatuan Eropah. Ekonomi Mann bergantung pada pelancongan luar pesisir. Pulau ini telah diduduki sejak 6500 SM.






4. Tokelau



Tokelau adalah sebuah wilayah 'non-self-governing' di bawah New Zealand yang terdiri daripada tiga pulau. Tokelau adalah perkataan Polinesia yang bermakna "angin utara". Pulau ini mempunyai ekonomi yang terkecil di mana-mana negara di dunia dan itu menjadikan mereka hampir bergantung sepenuhnya kepada subsidi dari New Zealand. 96% daripada penduduknya beragama Kristian dan 57% daripadanya adalah wanita.





3. Cook Islands



Cook Islands adalah negara demokrasi pemerintahan sendiri. Dengan lebih 90,000 pelancong setiap tahun, pelancongan adalah industri mereka yang terbaik selain daripada perbankan luar pesisir laut, mutiara dan eksport buah-buahan. Cook Islands dinamakan oleh navigator Inggeris, Kapten James Cook apabila dia tiba di pulau itu pada 1773.






2. Pitcairn Islands



Pitcairn Islands secara rasmi bernama Pitcairn, Henderson, Ducie dan Oeno Islands, satu negara daripada empat pulau gunung berapi yang dahulunya di bawah tanah jajahan British. Bahasa penduduk adalah campuran English dan Tahitian. Hanya ada satu cafĂ© and bar di pulau itu, dan kerajaan menjual alkohol dan rokok. Bagaimanapun, mereka  memiliki hukum yang ketat melarang mereka menari, merokok dan mengambil alkohol.






1. Nagorno-Karabakh Republic



Nagorno-Karabakh Republic adalah negara republik merdeka yang terletak di antara Armenia dan Azerbaijan. Nagorno Karabakh adalah salah satu kawasan yang paling banyak dilombong oleh Kesatuan Soviet ketika perang pada 1991-1994. Mereka masih tidak diiktiraf oleh mana-mana negara, termasuk Armenia. 95% daripada penduduknya adalah Armenia dan selebihnya adalah Yunani dan Kurd.

kredit: sharegoodstuffs.com

Entri lain yang menarik

2 comments:

negara mana aja thu gan ??


-->> JUDUL SKRIPSI, TESIS, DISERTASI <<--

Yang sedang bingung dengan judul SKripsi, Tesis, Disertasi
mampir aja kesini... banyak dan lengkap dengan abstrak, artikel dan semua BAB

http://mulok.library.um.ac.id/

gilo.mmg tak pernah tahu sgt.tp cook island tu ade la tau.

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain