-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Wednesday, January 9, 2013

OMG Tukang Sapu ini seorang jutawan di China dan kisah inspirasi untuk anaknya (5 gambar)

Wanita tukang sapu berusia 53 tahun yang tinggal di bandar Wuhan ini sebenarnya seorang jutawan. Menurut South China Morning Post, Yu merupakan pemilik 17 apartment bernilai lebih daripada 10 million yuan ($1.5 million).


Tetapi apa yang mengagumkan ialah Yu melakukan sesuatu yang tidak dilakukan orang kaya lain - jadi tukang sapu jalan di bandar dengan pendapatan bulanan 1,420 yuan ($227). Setelah dikenal pasti oleh sebuah akhbar tempatan iaitu Wuhan Evening Times, Yu terus menjadi inspirasi semangat bekerja kuat di China. 

pic from news.asiantown.net


youzhen picking trash fromstreet
youzhen scrubbing trashcans
youzheng and her bicycle
youzhen sweepingstreet


Dia melakukan kerjanya yang melibatkan menyental dan membersihkan jalan serta mengosongkan tong sampah sejak tahun 1998 dan terus mengharungi kehidupan dalam keadaan miskin dan susah. Apabila dia hidup senang dan memiliki pangsapuri mahal di bandar pada tahun 2008, dia bertekad untuk tidak menjadi malas seperti orang lain yang tiba-tiba memiliki kekayaan. Semua demi menjadi contoh yang baik buat anak-anaknya:

"I want to be a role model for my son and daughter. I don’t want to sit around idly and eat away my fortune,"

Ketika ini, anak-anaknya mengikuti cara hidupnya, yang lelaki menjadi pemandu manakala anak perempuannya turut bekerja dalam bidang lain. Kekayaan tidak mengalpakan mereka!

1 comments:

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain