-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Saturday, March 30, 2013

Bayi seberat 7kg Lahir Normal bikin doktor Panik (2 gambar)


Bayi British, George King dilahirkan enam minggu lalu, seberat 15 pound, 7 auns(7kg), hanya satu auns kurang daripada berat bayi terbesar yang pernah dilahirkan secara semula jadi di United Kingdom.



Photo: BBC

Ini pula Ini pula Bayi-bayi terkecil yang dilahirkan dengan hanya seberat iPhone

"Dia adalah satu keajaiban," kata Jade, ibu bayi itu kepada BBC News. Jade melahirkan secara semula jadi selepas 16 jam setelah mendapat tanda bakal melahirkan. Ibu bapa bayi itu serta doktor terkejut ketika melihat kepala bayi dan barulah mereka menyedari bahawa saiz bayi itu sangat besar.
 Selepas itu, bahu bayi tersekat dan terdapat kira-kira 20 doktor yang masuk ke bilik bersalin. Komplikasi menyebabkan bayi itu tidak mendapat oksigen selama lima minit - sangat menakutkan bagi ibu bapa itu apabila diberitahu bayi mereka hanya mempunyai 10% peluang untuk hidup. Tetapi bayi bernama George itu akhirnya dibenarkan pulang selepas sebulan kerana ujian yang dilakukan menunjukkan dia sihat.

Saiz bayi itu menyebabkan dia tidak muat untuk memakai pakaian bayi baru lahir dan ibu bapanya terpaksa membelikannya pakaian untuk bayi berusia 3 -  6 bulan.

Doktor masih cuba memikirkan apa yang menyebabkan bayi itu besar kerana ibu bapa bayi itu lahir dengan berat normal, lebih kurang 6 pound (2.72kg) untuk Jade dan kira-kira 9 (4kg) untuk Ryan.

Entri lain yang menarik

0 comments:

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain