-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Monday, July 16, 2012

Zara Jadi Nenek di Usia 15 tahun


Kehilangan empat gigi termasuk dua gigi hadapan dan dia terpaksa mengambil suntikan kolagen untuk mengatasi masalah kedutan pada wajahnya - itulah Zara, gadis yang hanya berusia 15 tahun tetapi kelihatan tua umpama wanita 45 tahun.


Zara mengalami kecacatan genetik yang memberi kesan kurang daripada 30 orang di Britain - tetapi apa yang mengejutkan, ibunya, Tracey dan kakaknya, Jolene, 23, turut memiliki kecacatan genetik ini. Zara sudah bertahun-tahun dibuli dan dipukul malah diejek dengan panggilan "nenek". Namun kini Zara telah memilih bersuara dalam usaha untuk menentang buli dan meningkatkan kesedaran awam mengenai keadaan dirinya.



Zara, Jolene dan Tracey, 41, mengalami 'lipodystrophy', yang menghakis tulang dan memusnahkan tisu lemak di bawah permukaan kulit dan menyebabkan penuaan pramatang. Stefanie Williams, pakar dermatologi di London berkata: "Seorang pakar bedah plastik mungkin memindahkan lemak daripada satu bahagian tubuh ke kawasan tertentu di tubuh pesakit ini. Rawatan lain akan melibatkan suntikan atau implan".


Entri lain yang menarik


0 comments:

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain