-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Monday, January 28, 2013

11 makanan dan minuman yang diban di US (11 gambar)

Absinthe
Absinthe telah diharamkan di Amerika Syarikat selama-lamanya. Absinthe yang boleh digunakan di Amerika Syarikat sekarang hanya boleh mengandungi sejumlah kecil daripada wormwood (sejenis tumbuhan hijau). Dan Absinthe tanpa wormwood yang banyak bukanlah absinthe sebenar bagi penggemarnya kerana ia tidak boleh menghayalkan - seolah-olah hanya menikmati minuman berwarna hijau dengan sedikit alkohol. 


Pig's Blood Cake
Kek Darah Babi adalah makanan istimewa Taiwan, ia adalah campuran darah babi dan beras pada sebatang lidi. Ia di ban di Amerika Syarikat kerana berpendapat ia makanan yang kotor.

Sassafras oil
- Ia digunakan sebagai bahan perasa dalam minuman root beer namun akhirnya diharamkan kerana ia didapati menyebabkan kanser selepas pakar melakukan ujian makmal pada tikus.


Haggis
Haggis telah diharamkan di Amerika Syarikat selama lebih daripada empat dekad kerana salah satu bahan utamanya ialah paru-paru kambing dan kerajaan tidak membenarkan organ ini dimakan. Ia juga mengandungi jantung dan hati kambing biri-biri dan dimasak di dalam perut kambing, tetapi organ yang ini dibolehkan untuk dimakan.

Fugu
-  Sejenis ikan paling beracun dari Jepun.

Kinder Eggs
- Gula-gula asal German yang disalut coklat dan berisi coklat putih dan terdapat mainan kecil di dalamnya. Ia dikhuatiri bahaya yang boleh membuat kanak-kanak tercekik jika memakannya sehingga Consumer Product Safety Commission mengatakan ia tidak selamat dimakan.

Pommac
- Ia adalah minuman ringan berasaskan rasa champagne yang dicipta oleh Dr. Pepper  pada tahun 60-an. Ia di ban selepas U.S mengharamkan penggunaan bahan kimia di dalam minuman ini iaitu sweetner & sodium cyclamate.

Authentic Italian meats
Salami, prosciutto dan headcheese (makanan bukan keju) tidak di ban untuk dimakan tetapi ia perlu disembelih dan dihasilkan di negara ini.

Horse and human meat
- Beberapa tahun lalu kuda diharamkan untuk disembelih di US dan daging manusia pula diharamkan kerana kanibalisme adalah haram di seluruh lembaga di negara ini. (ada info dari wenchwisdom.blogspot mengatakan Obama telah melegalkan makan daging kuda)

Vegemite
- Di ban kerana ia mengandungi folate yang menurut FDA merupakan bahan yang sangat manis

Four Loko (the original)
FDA ban minuman ini kerana minuman campuran alkohol dan kafein amat berbahaya.

source: 11points.com

Entri Lain Yang Menarik

0 comments:

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain