-->

Total Pageviews

Pages

Letak 'adf.ly' di blog anda dan dapatkan $5 untuk setiap 10k pengunjung http://adf.ly/?id=1046044

Monday, March 4, 2013

Budak 8 Tahun Kahwini Wanita 61 Tahun Demi Moyangnya

Pengantin perempuan berusia 61 tahun dan pengantin lelaki adalah seorang budak lelaki berusia lapan tahun! Kedua-dua keluarga pengantin hadir di majlis perkahwinan Sanele Masilela (8) dan Helen Shabangu (61) termasuk suami pengantin perempuan dan lima orang anaknya di Zimbabwe.

Makcik budak itu, Patience Masilela (46), menjelaskan mengapa perkahwinan itu harus berlaku "Budak itu dinamakan atas nama mendiang datuknya yang tidak pernah mempunyai majlis perkahwinan white wedding (seperti dalam gambar), jadi nenek moyang memberitahu budak itu untuk berkahwin dan dia memilih Helen sebagai pengantin perempuannya. Keluarga mengambil hasratnya melalui kata-kata budak itu untuk berkahwin sebagai hal yang sangat serius. Mereka membayar wang pengantin perempuan pada Mac tahun lepas dan menghabiskan banyak belanja pada perkahwinan itu kerana mereka percaya ia adalah apa yang nenek moyang mahukan."

Pengantin perempuan itu berkata: "Saya telah berkahwin dan mempunyai lima anak, tetapi saya tahu bahawa ini adalah apa yang nenek moyang itu mahu - dan kini mereka gembira. Ia adalah ritual."

Pengantin lelaki pula berkata: "Saya memberitahu ibu saya bahawa saya mahu berkahwin kerana saya benar-benar mahu dan saya memilih Helen kerana saya suka dia dan saya gembira bahawa saya menikahinya - tetapi saya akan pergi ke sekolah dan belajar, apabila saya dewasa nanti, saya akan berkahwin dengan seorang wanita seusia saya sendiri."

Suami pengantin perempuan, Alfred Shabangu (65), berkata bahawa dia tidak pernah mempunyai masalah apabila isterinya mengahwini budak itu kerana dia juga tahu bahawa ia adalah apa yang nenek moyang mahu. "Anak-anak saya dan saya gembira. Kami tidak mempunyai apa-apa masalah dengan itu,"katanya.

Walau bagaimanapun, sesetengah ahli komuniti berkata mereka terkejut mendengar hal itu. Seorang wanita berkata: "Bagaimana keluarga ini boleh pergi sejauh itu untuk kepuasan nenek moyang? Ia menunjukkan bahawa masyarakat mengambil serius mesej daripada nenek moyang."

Ini bukan perkahwinan undang-undang - ia hanya dilakukan untuk tujuan ritual. Pasangan pengantin meterai perkahwinan mereka dengan ciuman.

Entri Lain yang Menarik

0 comments:

Post a Comment

Entri Terbaik dari Blog Lain